Jdi na obsah Jdi na menu
 


ČP 2011 - Kunovice

28. 3. 2011

Nikdy nevíte, čím vás počasí překvapí.

Letos to bylo velmi podobné jako v loni. Pořádat soutěž koncem března je vždycky tak trochu sázka do loterie. Nikdy se neví  jak bude a možností je skutečně hodně. Celý týden před soutěží bylo ale mimořádně krásné teplé slunečné počasí. Meteorologové ale neustále varovali před srážkami, ve vyšších polohách sněhovými, chladným a větrným počasím. To byl asi opět jeden z důvodů nízké účasti na soutěži. Přesto si ale troufnu říci, že všichni účastníci byli spokojeni a odjížděli s pocitem příjemně strávené soboty na letišti v Kunovicích.

 Ranní sraz a registrace proběhli v rámci běžných zvyklostí a na plochu letiště jsme se vydali snad jen s pocitem, že asi Honza Vosejpka s dcerou trošku zaspali. To se také po příjezdu na plochu letiště v zápětí potvrdilo a oba se s omluvou k ostatním připojili. Na obloze mraky ale bez deště, jen někteří jak přijížděli nás informovali kde všude na déšť narazili. Hlášený severozápadní vítr v nárazech až 12 m/s se zatím nekonal a první kolo bylo zahájeno za velmi mírného severního vánku. Samotné modely končily svůj let většinou mezi startovišti. Ve druhém, třetím a čtvrtém kole naopak foukalo z jihu 2 – 3 m/s. Což z nás nikdo nečekal ale poloha startovišť naštěstí dovolovali i tuto alternativu.   Koncem čtvrtého kola  se ale vítr otočil na severozápad a během chvilky se zvýšila i rychlost. Páté kolo se tak odlétalo už za větru až 6 m/s a v nárazech to bylo ještě víc. Zemědělci dopoledne obdělávali lán pole a pokud se modely dostali nad toto pole, i přesto, že slunce nesvítilo, tvořila se zde termika. V kombinaci s větrem to pak některé modely zaneslo až daleko přes hlavní silnici na protější svah. Postupně také klesal počet soutěžících s plným sekundovým ziskem. Přispěly k tomu i turbulence za továrními budovami, které sahali až nad letiště. Po pátém kole musela být soutěž přerušena pro odlet letounu L410 do Ruska.  Šesté a sedmé kolo bylo pak zkráceno jen na 150 vteřin. Díky i tomuto opatření nedošlo ke ztrátě žádného modelu ani jsem neregistroval žádné závažnější poškození či zničení modelu. Snad jen Jarda Blatný přišel o vrtuli, když mu během startu ve druhém kole motor zhasnul a po strmém letu se zapíchnul do země. Po její výměně však s modelem soutěž dokončil.

Tak  jak v jednotlivých kolech se postupně zužoval počet uchazečů o rozlétávání, bylo jasné že vyhraje opravdu ten nejlepší. V kategorii A šlo do posledních 3 kol jen pět statečných. Broňa Gablas, Dušan Ibehej,  Jiří Náhlovský, Patrik Cintula a Tereza Vosejpková. Bohužel posledně dva jmenovaní vypadli v pátém kole. Poslední sedmé kolo se stalo za větru osudné Dušanovi, který zapsal jen 65 sekund po nevydařeném startu a rázem se tak propadl i mimo „bednu“. Třetí místo tak nečekaně vybojoval Vácalv Jiřinec, který ztratil ve 4. Kole jen 6 sekund.   Rozlétávali se tak Jirka Náhlovský a jako vloni Broňa Gablas. Tomu se ani na podruhé bohužel vyhrát nepodařilo a po přistálí o 29 sekund dřív jak Jirka obsadil 2. místo. Vyhrál po zásluze Jirka Náhlovský.

Zajímavá byla i soutěž kategorie B. Nikdo ale nezapsal plný sekundový zisk ale Lubomír Drobisz chyboval jen jednou a tak i poslední nezdařený let Ládi Urbana přispěl k tomu, že Lubomír tentokrát vyhrál. Třetí byl Pavel Fejt.

Motoráři byli nakonec jenom dva a tak si body podělili v pořadí Pavel Matocha a Jaroslav Blatný, který létal jen s klasickým motorem. Pavel měl tak s reduktorem výhodu a dosahované výšce na motorový let a tak vyhrál. Závěrečná kola už pak vypustili vzhledem v větru. Ten podle měření dosahoval v nárazech přes 9 m/s. V průměru se pak blížil hranici 8 m/s. Ke konci soutěže už ale slábl a při rozletu už byl o něco slabší. Než jsme se rozjeli domů tak výrazně ztratil na intenzitě. Kuriozitou byl pak můj odjezd - neodjezd domů. Během soutěže se mi podařilo díky otevřeným dveřím auta vybít baterku a zachránit mě pak musela dcera, která přijela s propojovacími kabely.

Všem kteří se závodů zúčastnili, soutěžícím, časoměřičům, doprovodu a těm kteří se na nás přišli jen tak podívat, chci za pořadatele i za sebe poděkovat, za ochotu a pomoc a dodržování všech pokynů. Během soutěže startovalo několik letadel a naše modely létali přes dráhu. Proto bylo tak důležité vše koordinovat. Ukázalo se ale, že to lze. Takže ještě jednou díky a snad příští rok opět na shledanou.   

Výsledková listina souteže č.209 zde.

Výsledková listina soutěže č.217 - Memoriál Ladislava Ďurecha zde.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář