Jdi na obsah Jdi na menu
 


Technika na ME 2008 v F1C

10. 9. 2008

Začít musím od mistra Evropy Fuzejeva. Tady nic nového nečekejte. Jeho modely byly stejné jako na mistrovství světa loni v Oděse. Jsou to modely se sklápěcím křídlem a motorem v monobloku. Technické provedení perfektní. Nikde nic neruší aerodinamiku letu nahoru ani v kluzu. Až letos jsem si povšiml nástřiku náběžné hrany křídla a výškovky. Rúžové modely jsou tak na přední streně do bíla. Loni měl na rozlet nachystané modely s čísly 21 a 22, letos 22 a 25.

Následuje družstvo maďarska, kteří skončily na 2. 3. a 4. místě. Druhý v pořadí P. Bauer letěl v rozletu dokonce s klasickým křídlem. čtvrtý Patocs měl model od Babenka s rozklápěcím křídlem. Třetího Szengellera jsem si nevšiml.

V posledním kole rozletu byly zastoupeny jak klasické modely tak sklápěčky asi 50 na 50. Jinak v celém závodě byly již hodně zastoupeny téměř všechny jsou z produkce ukrajinců (Babenko). Výjinkou je Fuzejev a viděl jsem i sklápěcí křídlo ala Sychov ( s winglety). Jednalo se ale o výjimky. Sychovovi rovné křídla s winglety se ale podle výsledků moc neprosadily a to měl některé vybavené ještě klapkou. S klapkou měl křídlo i angličan Jack ale neviděl jsem ho s ním letět. Fotku tohoto modelu dám do fotogalerie.

Co nového v motorech? Jednoznačně reduktory s třílistou nebo čtyřlistou vrtulí. Výjimka je na prvních místech jen již zmiňovaný Fuzejev. Značky nevím. Nemohl jsem je nijak vyhodnotit.

Elektronika v modelu. Sám jsem viděl zachránit minimálně 4 modely řítící se k zemi přímo nebo ve "štrurce" funkcí determalizátoru. Hodně modelů je touto funkcí vybaveno. Táhlo od mechanického časovače je vedeno ještě přes páčku se servem a tak je možná vykopnutí deteru v normálním nastaveném čase nebo dřív na dálku elektronicky. Hodně dobrá funkce i pro zálet modelu. Někteří mají zabudovány i elektronické časovače. Ty tuto funkci na dálku už mají automaticky. Měl jsem také možnost seznámit se z jedním elektronickým časovačem italské produkce ale o tom později. Na některých modelech byl vidět i světelný majáček. Model měl ve za motorem pravděpodobně červené LED diody problikávající v intervalu 5 sekund. Na dálku je takový model dobře k rozlišení. Elektronické dohledávače jsou dnes běžné a mně samotnému pomohl v nalezení modelu po 7. kole. Dobré je ale mít i směrovou anténu hlavně tam, kde je terén hodně nepřehledný.

Ještě k tématice sklápěcího křídla. Musím upozornit na skutečnost, že kromě dalšího zvýšení počtu technických uzlů, které se mohou pokazit, je model náročná i na vlastní hození a přechod. Na to nakonec doplatil slovinec Žulič, když model v rozletávání odhodil mírně šikmo, a ten mu přešel přes jedno křídlo, které se tak úplně nezoklopilo. V cca 15 metrech se sice nakonec rozklopilo ale to už jmenovaný použil elektronický determalizátor. Zaznamenal čas 41 sekund. Zvláštní byla i "sklápěčka" vytvořená z křídla Sychova. Winglety tvoří pod trupem uzavřevé velké "V". Celkový pohled na takový model je zajímavý. Jak celkově tato koncepce dopadla mně ale není známo, nezaregistroval jsem kdo s tímto modelem lítal.

Daleko víc jsem čekal od ukrajinců, konkrétně Verbického a Babenka. Celou dobu chodili spolu a ladili modely i sebe ( modely ve zvduchu sebe u skleničky ). Babenko pak čile obchodoval a prodával všechno až po celé modely. Bohužel měl smůlu v 1. kole rozlétávání, kdy mu chybělo 5 sekund a nepomohly ani domluvy Verbického u rozhodčích. Když jsme v pátek odjížděli, potkali jsme je před hotelem. My odjížděli domů a oni podle jejich slov "nádo trenirovat" na letiště. Asi ještě udělat další obchody.