Jdi na obsah Jdi na menu
 


Hořický masakr východním větrem

10. 5. 2008

Ráno nás na letišti v Hořicích přivítalo krásnou jasnou oblohou bez mráčků a mírným východním vánkem. Zdálo se, že i bufet bude jako již tradičně dobře zásoben a krásnému závodu tak nemělo co stát v cestě. Pro jistotu jsem to hned pojistil nákupem Hořických trubiček pro celou rodinu a pak již následovalo setkání se všemi přáteli a srdečnému potřepání rukou všem, hlavně pak celé silné partě z Ostravy. V C-čkách se nás po dlouhé době sešlo 6, což je dobrá konkurence na povzbuzení do závodu. Potěšil mě i příjezd bratra Michala, který mi celou soutěž asistoval a vozil model na kole. To ale předbíhám.

Po tradičním zahájení a přípravě startovišť jsme v 9:30 zahájili závod prvním úspěšným startem Pepy Blažka. Já šel na start druhý a své ještě ne zcela zalétané letadlo po nezdařeném startu a špatném přechodu zapíchl mezi ostatní soutěžící. Hrozné pomyšlení, kdyby to někoho zasáhlo a výčitky, že jsem přeci jen nezvolil druhý model, u kterého jsem ale vyměnil nádrž za tlakovou a neměl jsem s ní žádné zkušenosti. V tomto kole ale stejně dopadl i Karel Berek, kterému spadla výškovka z podpěry a ohrozil tak soutěžící na vedlejším startovišti. Bylo jasné, že se musíme přestěhovat a k tomu i došlo. Ostatní letěli na sondy a termické počasí dávalo tušit, že budou nalítány dobré časy. Mně se ještě na konci kola podařilo naladit Rosika s tlakovou nádrží a uletět aspoň 2 minuty. To už ale větřík nabíral na síle a lítalo se na konec dráhy.

Druhé kolo dopadlo podobně, já opět 2 minuty jen Pepík Blažek nedoletěl asi 3 vteřiny. Smůlu měl Jarda, který při startu přišel o list vrtule a z malé výšky odklouzal 23 sekund. Malíček na levé ruce potřeboval převaz. Byl tak po Karlovi druhý, kdo ukončil závod.

Ve třetím kole jsem letěl opět po Pepíkovi, který zapsal maxe a po nepříliš zdařeném přechodu z malé výšky očekával dnešní 2 minuty. Silný termický komín byl ale proti a obrovská výška se silným větrem znamenala zaletění za ovocný sad. Podle výšky jsem čekal, že to bude daleko. Hodinové hledaní s bráchou nepřineslo nic nového, a to jsme to prošli až po obec Ostroměř. Výsledek byl ale nulový. Díky větru skoro všichni chodili až za horizont a jen ztěží dohledávali své modely. My to s bráchou vzdali a šli jsme situaci zhodnotit do bufetu. Pivo a guláš nás opět trochu povzbudili a s Jardou jsme zajeli do Ostroměře hledat dál. Nic nového jsme nezjistili a došli k závěru, že letadlo bude asi v obci. Na poli před obcí jsme potkali jen Honzu Spáleného a pomohli mu dohledat jeho model. Tam mi zazvonil mobil a od bráchy se dozvěděl, že model přinesl někdo z obce klukům z Ostravy. Ti jej dovezli na startoviště. Se šťastným Honzou Spáleným jsme tedy odjeli zpátky na start. Ten den už jsem na lítání neměl moc chuť a podle zásady „jetli tě najdu ( model) už nepoletíš“ taky udělal. Na startovišti jsem se ještě dozvěděl, že model rozbil i Michal Berek po pádu na silnici  a Pavel Matocha poškodil křídla při nezdařeném startu a přechodu modelku do "šturcky". Na modelu Josefa bylo poškozeno ucho ale to opravil a jelikož Pavel vedl jen o tři sekundy Jožkovi stačil na vítězství jden úspěšný start. Neriskoval a časovač dal na jednu drážku a po dobrém startu přistál mezi auta na parkovišti. Závod tak vyhrál, druhý skončil Pavel a třetí Michal. Já získal bramborovou ale s dobrým pocitem, že s tlakovou nádrží to asi půjde. 

Když tak zhodnotím celý závod, všichni jsme modely více nebo méně poškodili. To si za svou závodní karieru nepamatuji. Nejvíc mi bylo líto Pavlova modelu s reduktorem. Odneslo to jenom křídlo ale podle mne lítal dnes nejvýš a i pěkně klouzal. Důvodem byl východní vítr, který byl opravdu silný a určitě víc něž 6 m/s. Předpověď přitom byla na variábl s možností 2 m/s s maximem do 4 metrů. Tak tato předpověď na dnešek  nevyšla. Závod vyzněl v závěru tak nějak do straceny. Nečekali jsme ani na vyhlášení, když ještě před námi odjela rodina Berkova a někteří zapili dnešní smutnou bilanci fernetem. Snad na příštím závodě bude "méně toho větru".    

 

Náhledy fotografií ze složky 2008-05-11 ČP Hořice